Współpraca z EHA i PATH

UK flag

Polska chce wyprzedzić trendy elektromobilności




Ministrowie Jadwiga Emilewicz i Krzysztof Tchórzewski oraz wiceminister Michał Kurtyka z uczestnikami spotkania.
Fot. Ministerstwo Energii


Podpisanie umowy umowy polskiego konsorcjum naukowego Pol-Stor-En.
Fot. Ministerstwo Energii

– Tylko dzięki współpracy trzech sektorów: rządowego, naukowego oraz biznesowego możliwy będzie rozwój elektromobilności oraz rozpoczęcie produkcji baterii w Europie – powiedział minister energii Krzysztof Tchórzewski podczas uroczystości zawiązania polskiego konsorcjum naukowego Pol-Stor-En przez siedem jednostek naukowych. W wydarzeniu, które odbyło się 21 lutego 2018 r. w siedzibie ME, wzięli również udział minister przedsiębiorczości i technologii Jadwiga Emilewicz oraz wiceminister energii Michał Kurtyka.



Wyścig technologiczny

– Aby stanąć do technologicznego wyścigu z innymi państwami w obszarze elektromobilności, wszyscy musimy współpracować – zarówno decydenci, naukowcy, jak i biznesmeni – wyjaśnił minister energii Krzysztof Tchórzewski. Dodał, że niezwykle cieszy go chęć współdziałania placówek badawczych w obszarze magazynowania energii. Tym bardziej, że polskie uczelnie już teraz prowadzą liczne badania dotyczące konwersji energii i elektrochemii stosowanej.

Szef resortu energii podkreślił, że zawiązanie Pol-Stor-En wpisuje się w założenia opracowanych w ME dokumentów strategicznych, takich jak Plan Rozwoju Elektromobilności i Kierunki Rozwoju Innowacji Energetycznych. Jest to również działanie komplementarne z projektami unijnymi.

Wiceminister Michał Kurtyka zwrócił uwagę, że Komisja Europejska niedawno powołała inicjatywę pod nazwą EU Battery Alliance, której celem jest stworzenie konkurencyjnego łańcucha wartości i produkcja ogniw do baterii na terenie Europy. – Dzisiejsza umowa to przykład na to, że Polska może brać aktywny udział w tym projekcie i jest gotowa do współpracy na rzecz rozwoju technologii magazynowania energii i budowy w Europie silnej branży produkcji baterii do samochodów elektrycznych – powiedział. Zaznaczył, że dysponujemy również zapleczem surowcowym niezbędnym do produkcji akumulatorów, a polscy przedsiębiorcy mają potencjał do angażowania się w rozwój tego sektora.



Połączyć siły na rzecz elektromobilności

Wiceszef resortu energii poinformował, że obecnie w Europie mamy do czynienia z wyjątkową sytuacją, w której wiele instytutów, firm badawczo-rozwojowych, a także uniwersytetów, prowadzi liczne badania nad komponentami do baterii, często ich ze sobą nie konsultując. – Niezbędne jest zatem połączenie sił i wypracowanie kompleksowego produktu, który będzie mógł być wykorzystany przez przemysł. Współpraca konsorcjum naukowo-badawczego Pol-Stor-En z biznesem zdecydowanie zwiększa prawdopodobieństwo sukcesu, a tym samym komercjalizację wyników prac – uzasadnił.

W ocenie minister przedsiębiorczości i technologii Jadwigi Emilewicz elektromobilność to światowy trend, a Polska chce być jednym z europejskich liderów w tej branży. – Dlatego tworzymy jak najlepsze warunki dla rozwoju tego sektora w naszym kraju. Potencjał mamy ogromny i chcemy go jak najlepiej wykorzystać. Dzisiejsze wydarzenie, jakim jest zawiązanie polskiego konsorcjum naukowego, które będzie pracować nad stworzeniem polskiej baterii do pojazdów elektrycznych, przybliża nas do osiągnięcia tego ambitnego celu. Elektromobilność to nie tylko jedno z lekarstw na zanieczyszczenie powietrza. Jest przede wszystkim szansą na rozwój polskich przedsiębiorców i naszej gospodarki – wskazała minister.

W skład polskiego konsorcjum naukowego Pol-Stor-En wchodzą: Akademia Górniczo-Hutnicza, Instytut Metali Nieżelaznych, Politechnika Gdańska, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska, Uniwersytet Jagielloński oraz Uniwersytet Warszawski. Jego głównym celem jest zwiększenie potencjału naukowego dla rozwoju magazynowania energii oraz współpraca z przemysłem, której głównym zadaniem będzie opracowywanie nowych rozwiązań w tej dziedzinie.

Materiał zaczerpnięty ze strony https://biznesalert.pl/polska-elektromobilnosc-trendy-wspolpraca-naukowa/



PILNE!

NCBR rozpoczęto dialog techniczny w sprawie programu magazynowania wodoru.

Do udziału w dialogu technicznym zapraszamy zarówno potencjalnych wykonawców w projekcie, jak i podmioty zainteresowane wykorzystaniem technologii mobilnego zasobnika wodoru. Dialog techniczny trwa do dnia 28 lutego 2018 r., z możliwością przedłużenia terminu przez NCBR.

Szczegółowe zasady dopuszczania do dialogu technicznego można znaleźć na stronie internetowej NCBR pod adresem:

http://www.ncbr.gov.pl/bip/zamowienia-publiczne/dialog-techniczny/

Więcej informacji o programie magazynowania wodoru można znaleźć pod adresem:

http://www.ncbr.gov.pl/fundusze-europejskie/poir/magazynowanie-wodoru/



Staraniem Prof. J. Molendy (kierownik Katedry Energetyki Wodorowej AGH i prezes Polskiego Stowarzyszenia Wodoru i Ogniw Paliwowych) w roku akademickim 2017/18 rusza nowa specjalność na drugim stopniu kształcenia na Wydziale Energetyki i Paliw AGH – „ Systemy magazynowania i konwersji energii dla e-mobility”. Rekrutacja rusza 02.01.2018.



Na portalu Liderzy Innowacyjnosci zamieszczono publikację o ogniwach litowych i sodowych. Wkrótce będą następne, o dokonaniach kolejnych partnerów powstającego Konsorcjum. Link to tego artykułu: tutaj




W imieniu komitetu organizacyjnego dziękujemy wszystkim uczetnikom 6th Polish Forum Smart Energy Conversion & Storage w Bukowinie Tatrzańskiej. Zapraszamy do zapoznania się ze stroną Konferencji: forum.hydrogen.edu.pl i galerią zdjęć: link.



W dniu 2 czerwca 2017r. odbyło się Walne Zebranie Członków Polskiego Stowarzyszenia Wodoru i Ogniw Paliwowych. Protokół z Zebrania dostępny jest pod tym linkiem. Poniżej prezentujemy galerię zdjęć z tego wydarzenia.










Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego wyznaczył Panią Profesor Janinę Molendę jako reprezentanta Polski do grupy przedstawieli States Representative Group w Fuel Cells and Hydrogen 2 Joint Undertaking (FCH 2 JU). Zastępcą został wybrany Profesor Konrad Świerczek.



Zaprzaszamy do zapoznazia się z wywiadem udzielonym przez Panią Profesor Janinę Molendę dla RMF 24, z okazji Wydarzenia "Kraków Stop Emisji - Elektryczna Komunikacja Miejska".
Link do wywiadu

Galeria zdjęć z Wydarzenia